Tuesday, October 7, 2014

7 oktober, Rome

De eenalaatste dag. Wout gaat niet mee. Zijn stevige verkoudheid verhinderd dat. Om 6 uur ontbijten Wout en ik in een vroege bar met koffie en croissant. Om 6h30 wandel ik via de mooie oude stadskern het dorp uit. Vrijwel onmiddellijk loop ik langs een pad door de weilanden. Prachtig! Ik kruis een beek via oude afgesleten stapstenen. Dat kan natuurlijk niet zo blijven. En inderdaad, na een paar uur eindigt het pad bij de SS2. Auto's, auto's,  auto's. Maar wat wil je? Rome is vlak bij.

De routemarkering krijgt concurrentie. Elke paal is beplakt met reclame. De Via Francigena is geen partij voor dit reclamewereld. Ik moet het doen met de beschrijving in het gidsje en mijn GPS. Met zijn 3'en komen we er uit.

Om 14h30 vind ik de Parrocchia Madonna del Cenacola: muur, poort, deur, deurbel. Ik bel. Geen sjoegen. Wellicht ben ik te vroeg? Ik vind een mooie theetuin. Ze hebben er ook bier. Proost!

Om 16 uur gaat de deur wel open. Er slaapt een grote groep. Helaas geen plaats meer. De receptioniste regelt een ander pelgrimsonderkomen. Ze wijst het adres aan op de kaart. Oei, nog 10 km lopen. Ze suggereert een taxi. Ik zwicht voor dit uitmuntende idee. Tenslotte heb ik Rome lopend gehaald. 30 minuten later heten twee vriendelijke dames mij welkom. Alle stempels worden bestudeerd en bewonderd. Om 19h30 is het voetenwassen en daarna het diner. Ik zal ze onder de douche eens goed schobben.

Voor het eerst maak ik het voetenwassen mee. Het is een mooi ritueel. Het symboliseert gastvrijheid en nederigheid van de gastheer. De gastheer doet een cape om. De tweede gastheer leest de bijbehorende tekst voor (in het Italiaans). Daarna aan tafel. Mama mia   heeft gekookt. Alles moet op! Ik verwerk een enorme berg pasta. Maar dat was slechts de "primi platti". De "secundo platti" bestaat uit brood, kaas, worst en paddestoelen. Die moet ook op. Maar we zijn er nog niet. Er volgt nog  "dolci" met een heerlijke dessertwijn. 

Ik koop als herinnering een poloshirt met het insigne van het pelgrimsonderkomen. Er staan o.a. twee sleutels op. Een gouden en een zilveren, symboliserend de hemel en de aarde. 

No comments:

Post a Comment